Film tip! 'Das Zeugenhaus'

dinsdag, januari 06, 2015

Soms raak ik verzeild in films die me raken. Zoals Untouchables. Maar dat zijn grote kaskrakers en die kent iedereen wel. Maar steeds vaker ontdek ik geheimtips die ik niet alleen voor mezelf wil houden.

Das Zeugenhaus

Film tip - das Zeugenhaus

Pas bijvoorbeeld, keek ik op zdf 'das Zeugenhaus'. Schokking prachtig. De film speelt zich af net na de 2e wereldoorlog (herfst 1945) tijdens de Nürnberg-processen. In het Zeugenhaus worden daders en slachtoffers van het nazi-regime tijdens het proces samen ondergebracht in een Villa in Nürnberg (Novalisstr. 24 Nürnberg). De meertalige gravin Ingeborg von Kalnoky (toen 36 jaar) zorgt voor haar gasten. In het begin lukt het de bewoners de nodige afstand tot elkaar te bewaren, maar gedurende het vorderen van de processen wordt dat steeds moeilijker. De film toont in het klein het Duitsland van direct na de 2e wereldoorlog.


In dit interview uit 1997 is de Gräfin von Kalnoky zelf aan het woord. De gravin sterft in datzelfde jaar.

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images