Mijn moment van 2014

dinsdag, december 30, 2014

Mijn moment is een initiatief van Punkmedia waarin je je meest dierbare, belangrijkste, mooiste, meest aangrijpende of karakteristieke momenten van het jaar vastlegt Iedereen kan meedoen. Vorig jaar verscheen mijn eerste mijn moment van 2013. En ook dit jaar wil ik mijn moment van 2014 met jullie delen.


Mijn moment van 2014 is die van 'moeders en dochters'.


In maart 2014 ontmoette ik Doris en haar moeder Frieda. Frieda (88 jaar) heeft haar hele leven in ons dorp Möhren gewoond. Haar dochter heeft over haar leven een boek geschreven. Het boek gaf mij een kijkje in het Möhren van 1900 maar het meest was ik geraakt door de eenvoud en daarmee schoonheid van haar leven. Zo prachtig.... 


Ik realiseerde me dat ik eigenlijk ook maar een gedeelte van mijn moeders leven kende en Doris inspireerde mij om hetzelfde over het leven van mijn moeder te maken. Geholpen door de leuke vragen van 'Het boek van je leven' van Psychologie Magazine ging ik met het leven van m'n moeder aan de slag. Mijn moeder nam bij haar bezoek aan ons stapels foto's van haar mee. En zo ontstond er een bijzondere ochtend in april waarin we aan de hand van haar foto's een warme en liefdevolle reis door het leven van m'n moeder maakte. Een heel dierbaar moment voor mij en m'n moeder. 




En in april maakte ik nog een reis. Samen met onze oudste twee dochters ging ik naar Parijs. Een geweldige trip waarbij ik door de ogen van mijn dochters het prachtige Parijs opnieuw beleefde. Bijna dagelijks hebben we het er nog over. Wat was het leuk. Met ontroering denk ik er aan terug aan deze bijzonder mooie ervaring die ik buitengewoon koester. 



Later dit jaar in oktober waren m'n ouders weer op ons Schloss. Door een trombosebeen belande mijn moeder in het ziekenhuis en moest daar 3 weken blijven. Vier operaties verder en met een nog zorgelijke gezondheidssituatie mocht mijn moeder per ambulance naar Nederland. Daar werd al snel duidelijk dat de goede zorg in Duitsland helaas niet had mogen baten. En zo verloor mijn moeder toch nog haar linker onderbeen. 

Vandaag kreeg ik het nieuws dat mijn moeder definitief naar huis mag. Ondanks alles gaat het mijn moeder goed. Dapper, stoer, nuchter, humorvol en lenig gaat ze verder. Iets waar ik enorm trots op ben. Waar ik een voorbeeld aan mag nemen. En, meer dan ooit ben ik me bewust dat ik dat op mijn beurt weer wil doorgeven aan mijn dochters. 

Daarom dus...... een moeder en dochter jaar. 


You Might Also Like

1 reacties

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images