Museum schatkamer Schloss Möhren

dinsdag, januari 07, 2014


In het voorjaar van 2013 sprak ik met Wijk van Klaveren over zijn museum,  hoe interessant het is en hoe bijzonder het is. Hij zei toen, typisch op zijn Wijks: “ik denk dat ze de hele boel wegflikkeren als ik er niet meer ben, omdat ze denken dat het een paar rotscherven zijn”. 

De enige reactie die ik daarop kon geven was: “Wijk, als ik in Duitsland ben dan ga ik voor jou het museum documenteren want een object zonder etiket is waardeloos. De waarde van een collectiestuk zit ‘m in de combinatie van object, de soortnaam, de herkomst en het verhaal erachter”. 


Het museum van Schloss Möhren ligt verborgen in het hart van het Schloss. Het museum heeft een prachtverzameling die een kijk geeft op de vele  mooie reizen die Wijk en Polly hebben gemaakt. Meestal samen omdat ze elkaars beste reismaatjes zijn. Maar ook  met hun kinderen, kleinkinderen of goede vrienden. Het museum is rijk aan fragmenten en voorwerpen uit alle delen van de wereld, het meeste is origineel maar er zitten ook duplicaten tussen. Onder de vele schatten uit de verre oudheid, waaronder prachtige pareltjes, tref je er ook her en der rariteiten en herinneringen aan uit het leven van Wijk en Polly. Kijkend in de vitrines maak je een indrukwekkende tocht door het heden en verleden en verschijnt er vanzelf een glimlach op je gezicht. 

En zo kwam het dat Wijk van Klaveren en ik een half jaar later, om precies te zijn op 24 december, aan de slag zijn gegaan. Gewapend met rode stickertjes, een pen en een laptop hebben we ieder voorwerp bekeken en genummerd. Geboeid door de reisverhalen, de geschiedenis van een object en verhaaltjes over de herkomst van zomaar een ding heb ik alles genoteerd. Rein Slob, de 17-jarige gymnast heeft ons ook nog geholpen en nam ons aan de hand mee door het Oude Griekenland. 

Er is bewust voor gekozen om de originele indeling van het museum aan te houden. Oud, nieuw, waardevol, waardeloos, origineel of duplicaat, alles door elkaar. Het resultaat is een nu meer thematische dan een chronologische of geologische opbouw. De samenwerking met Wijk en het documenteren van het museum was ieder uur, ieder moment puur genieten. Regelmatig zat ik vol ongeloof met een oude scherf of brokstuk in mijn handen en besefte dat ik een ontzettende bofkont ben dat ik dit mocht doen.


Liefs Emmy


1 Museum Grote Vitrine

2 Museum Grote Vitrine

3 Museum Grote Vitrine

4 Museum schatkamer van Wijk

5 Museum Staande Vitrine 1

6 Museum Staande Vitrine 2

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images