My week on instagram#58

maandag, september 22, 2014

week on instagram#58
week on instagram#58
Nu de meisjes weer naar school zijn keert de rust terug. Af en toe zit ik zelfs buiten op m'n gat en geniet van onze prachtige nazomer.

Verder deed ik meer onderzoek naar Pappenheim. En voor m'n videoblog dook ik in de joodse geschiedenis van deze stad. Bijzonder is het te ontdekken dat de geschiedenis teruggaat tot in de vroege middeleeuwen. En dat door de Reichsmarchal in 1100 al een basis is gelegd voor deze lange geschiedenis.

In Pappenheim staat de synagoge er nog en ook het prachtige Joodse handelshuis (uit het Joodse kalenderjaar 5608) in het centrum. Dat terwijl in Duitsland in de Kristalnacht van november 1938, 267 synagogen zijn verbrand, 7500 winkels en bedrijven vernietigd en 2600 joden mishandeld en naar concentratiekampen gebracht. Het Joodse kerkhof is gedeeltelijk verwoest maar in 1950 is het overgebleven deel gerestaureerd en behoort hiermee tot het oudste Joodse kerkhof van Europa. En dat alles op 9 km afstand van ons Pappenheimer Schloss.

Ik vond dat ik het
pappe
NH
eimer
t-shirt verdient had en heb hem die dag met trots gedragen.

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images